Royal Enfield Antwerpen

HISTORIEK

Royal Enfield Antwerpen is reeds jaren dé Royal Enfield specialist bij uitstek. In de winkel te Kapellen kan u terecht voor de aanschaf van uw nieuwe Royal Enfield motor, onderdelen en accessoires of zelfs voor uw onderhoud.

Royal Enfield historiek

Oorspronkelijk was Royal Enfield een naaldenfabriek van de gebroeders Townsend. Zij gingen fietsen maken, en 1892 verkochten ze het bedrijf aan Albert Eadie en Robert Walker-Smith. De naam Royal Enfield verscheen in 1893 op een serie fietsen.

In 1900 werden de eerste voertuigen met motor geproduceerd. Dit waren vierwielers met de Dion-Bouton-motor. In 1901 werden motorfietsen met een 211 cc Minerva blok gebouwd.

In 1908 werd de autotak afgestoten. Vanaf 1909 maakte men motorfietsen met blokken van JAP en Motosacoche. Men ontwikkelde een succesvolle 225 cc 2takt, die in productie bleef tot de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1914 tot 1918, tijdens de Eerste Wereldoorlog, maakte Royal Enfield vrijwel uitsluitend zijspanmotoren met JAP-V- twinmotoren voor het leger.

Vanaf 1933 werd de naam ”BULLET” gebruikt voor de 
350 cc en 500 cc speciaal getunede eencilinders. Dit waren de sportmotoren uit die tijd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vanaf 1940, werden uitsluitend motoren voor het leger gebouwd, zoals de 250 cc WD, 350 cc WD, 500 cc WD/J, en 570 cc WD/L.

In 1946 koos men opnieuw de naam “BULLET” voor de nieuwe modellen 350 en 500 eencilinders. In die tijd ging men ook dikke twins bouwen, zoals in 1949 de 500 twin, de 700cc Meteor (1953), De Constellation (1958), en de 750cc Interceptor (1963). Na financiële problemen halverwege de jaren 60 valt in 1970 het doek voor de productie in Engeland.

Vanaf 1955 worden in India al motorfietsen geassembleerd voor het Indiaanse leger. Toen in 1970 de fabriek in Engeland zijn deuren sloot, werd besloten de 350 cc Bullet zelf te produceren. Vanaf 1976 werden de 350cc Bullets weer in Europa geïmporteerd, en vanaf 1990 wordt er ook weer een 500cc model geproduceerd. Het bedrijf is tegenwoordig een dochteronderneming van de “Eicher Group”, een consortium dat zich bezighoudt met de productie van bestelauto’s, trucks, en tractoren.

Een aparte productielijn is gebouwd voor de export naar Europa, in verband met de zwaardere emissienormen die hier gelden. Alle nieuwe Royal Enfield motoren voldoen aan de hedendaagse euro3 normen. De modellen worden nog steeds gefabriceerd volgens het oorspronkelijke “jaren 50” ontwerp, zodat belangstellenden nu nog steeds een nieuwe  “oldtimer” kunnen kopen.